Van zzp-er naar je eigen team in 5 stappen
Wanneer is het nou het juiste moment om de stap te nemen? Als zzp-er zit je er misschien helemaal niet op te wachten om werkgever te worden. Je bent lekker bezig in je eigen business en je klanten kiezen jou. Dus ja, moet je nou echt een team starten? Bovendien, bij het idee van eigen personeel krijg je al rillingen.
Als je verder wil groeien met je bedrijf is het vaak wel nodig om in ieder geval die eerste stap te zetten. En dit betekent ook niet altijd dat je direct aan de slag gaat met personeel. Ik geef je 5 tips om van zzp-er naar je eigen team te gaan.
1. Wanneer is hét moment?
Hét moment om werk uit te besteden, is er vaak sneller dan je denkt. Als je merkt dat iemand anders iets sneller of beter kan, besteed het uit. Wat vind je echt niet leuk om te doen? Schrijf het voor jezelf op en kijk of iemand anders hier beter in is en dus aan wie je het werk kunt uitbesteden.
Natuurlijk komen hier kosten bij kijken. Je moet dus genoeg inkomsten hebben. Maar bedenk ook dat jij je administratie misschien in tien zweterige uren per maand doet, terwijl een expert dit in één of twee uur kan. En dan ook nog zonder die klamme handen.
2. Wie heb je nodig?
Goed, je nam de beslissing om nu echt dat team te starten. Je weet welke werkzaamheden jij graag doet en – belangrijker nog – welke je het liefste nog gisteren zou laten vallen.
Misschien kun je een aantal taken automatiseren. Maak daarvan een overzicht. En wat blijft dan nog over? Die werkzaamheden laat je voortaan door een andere persoon doen.
Als het even kan, maak je ook voor jezelf duidelijk welk takenpakket bij welk type arbeidsrelatie past. Als je een duidelijk omlijnde marketingopdracht hebt, is een stagiair misschien iets voor je. Wanneer je liever je social media of contentplanning uitbesteedt, denk je eerder aan een freelancer, zoals een virtual assistant. Zijn je eigen hoofdtaken je teveel dan is een parttime werknemer een logische stap.
3. Hoe vind je diegene?
In ieder geval niet door zomaar een vacaturetekst op te stellen. Met een te algemeen verhaal krijg je wel veel reacties, maar met als resultaat dat je alleen maar extra tijd kwijt bent. Wie gaat al die mensen interviewen en afwijzen?
Wat doe je dan wel? Stel een profielschets op en besteed daarin aandacht aan de skills, persoonlijkheid en motivatie en houding die je van iemand verwacht. Kortom, je ziet de ideale kandidaat al helemaal voor je. Maak het zo concreet mogelijk en schrijf het ook zo op.
4. Investeer in werving en selectie
Je krijgt nu waarschijnlijk een beperkt aantal reacties. Maar wel van types die je echt aanspreken. Bel iedereen kort en vraag alleen maar waarom hij of zij degene is die jij moet hebben voor de start van je team. Investeer ook tijd in het checken van referenties.
Alleen met twee of drie resterende kandidaten plan je daarna een langer selectiegesprek in.
5. Maak goede afspraken
Je hebt hem of haar gevonden: je eerste teamlid. Fijn, maar wat nu?
Ik zou geen goede advocaat zijn als ik niet zou wijzen op het maken van afspraken. Dus of je nu aan de slag gaat met een stagiair, freelancer of een oproepkracht, maak duidelijke afspraken met elkaar. Spreek vooraf over en weer de verwachtingen uit over de periode dat je het avontuur met elkaar aangaat, de werkzaamheden en de vergoeding of het loon.
En ja, zet dit ook op papier. Maak je geen zorgen, dat hoeft echt geen ellenlang contract te worden. Daarna stop je het in een la en ga je het avontuur met elkaar aan en het uitbouwen van je business. Maar natuurlijk ook, op naar het volgende teamlid.
En ga jij het avontuur aan met starten van je team?
Hoe nu verder?
Download hier ons gratis 8 stappenplan! Met dit stappenplan helpen we je concreet op weg. In acht simpele stappen kun je op een succesvolle manier een start maken met jouw eigen team, met freelancers en/of vaste medewerkers.