5 dingen die je moet weten als je aan personeel begint
Als ondernemer moet je er vroeg of laat aan geloven als je wil doorgroeien met je bedrijf: het aannemen van je eerste personeel of uitbesteden van werk. Aangezien we in de praktijk zien dat personeel bij ondernemers regelmatig slapeloze nachten en zorgen oplevert, bespreken we in deze blog een vijftal dingen die handig zijn om te weten voordat je er aan begint.
Als ondernemer je eerste personeel aannemen. Misschien heb je ervan gedroomd, misschien is het je ergste nachtmerrie. Maar als je wil doorgroeien met je bedrijf komt een keer dat moment dat je er niet meer onderuit komt. Vaak zien we in de praktijk dat de druk dan zo hoog is opgelopen dat er snel handjes aangenomen worden.
Blok aan been
Alleen zorgt dat op een gegeven moment weer voor problemen. Die medewerker is toch niet helemaal wat de ondernemer ervan verwacht. Het loopt stroef en moeizaam. In plaats dat nieuwe teamleden zorgen voor verlichting voelt het meer als een blok aan het been. En dat is alles behalve de bedoeling.
Waarom gaat het mis?
Wat we vaak zien, is dat als het tijd is voor personeel of uitbesteden de werkdruk meestal al zo hoog is opgelopen dat de eerste de beste aan de slag mag. Als er maar handjes zijn om werk uit handen te nemen. Het is paniekvoetbal in plaats van vroegtijdig anticiperen op wat je weet dat komen gaat.
Meestal oppervlakkig
Ook wordt er bij het werven en selecteren van personeel van te voren niet goed nagedacht over wie er nou precies nodig is. Hoe zitten ze zelf in elkaar, wat verwachten ze van de ander, wat moet de ander kunnen en kennen en vooral ook welke gedrag willen ze terugzien? Hier hebben ondernemers altijd wel een voorstelling bij (daarom is het achteraf vaak een teleurstelling) maar ze zijn hier niet duidelijk in als ze een vacature uitzetten. Het blijft dan redelijk oppervlakkig, zoals bij opleidingsniveau en werkervaring.
Niet meegroeien
Daarnaast beseffen ze zich vaak niet dat ze zelf ook een andere rol krijgen en dat dit groei van henzelf vraagt. Het aansturen van en leidinggeven aan personeel doe je er niet zomaar even bij. Zitten ze er wel zo in, dan krijgen ze de grote problemen. Ondernemers die persoonlijk niet meegroeien en investeren in hun leidinggevende rol hebben het daardoor aardig lastig.
Wat je moet weten
Als je aan je eerste personeel begint, is het dus handig om vooraf over een aantal dingen na te denken. Dit voorkomt een heleboel gedoe en energieverlies (en ook kosten die je liever niet maakt). Hierbij dus 5 dingen die je goed zijn om te weten voordat je aan personeel begint.
1 Wie heb je werkelijk nodig?
Zorg dat je tijdig bedenkt wie je nodig hebt in jouw team. Ken jezelf goed, dus: waarin ben jij goed en minder goed, wat zijn jouw belangrijkste waarden en standaarden enzovoorts. En ben hierover heel helder in je communicatie als je gaat werven. Bedenk daarnaast ook wat het beste bij je past als arbeidsvorm. Is een stagiaire wat voor je of juist een freelancer? Of werk je het liefst met vaste medewerkers?
Om hier een goede afweging in te maken, lees ook de blog:
Freelancer, stagiair of iemand in dienst nemen?
2 Laat los dat je aardig gevonden wil worden
We willen allemaal aardig gevonden worden, ook als ‘baas’. Meestal denken we dat als we ons personeel maar alle ruimte geven en altijd vriendelijk blijven dat iemand dan ook hard zal werken. Dat is slechts gedeeltelijk waar. Duidelijkheid en grenzen zijn namelijk ook een must en je medewerker wordt er daar gelukkiger van. Dus ben zeker vriendelijk, maar je hoeft geen vrienden te zijn. Dit maakt het in je bedrijf alleen maar ingewikkeld.
3 Maak goede afspraken en leg het vast
Maak altijd goede afspraken en leg ze contractueel of per mail vast. Dus ook met freelancers maak je een overeenkomst. Soms voelt het allemaal goed en heb je snel iemand nodig, maar sla deze stap niet over. Het is net als in een huwelijk. Als alles nog koek en ei is, is er geen vuiltje aan de lucht, maar wat als het onverhoopt misgaat? Dan kun je geen afspraken meer maken en kan het je aardig wat geld kosten als het niet goed geregeld is. Besteed hier dus altijd tijd en aandacht aan.
4 Ben bereid om los te laten
Een van de dingen die veel ondernemers lastig vinden bij hun eerste personeel is daadwerkelijk loslaten. En niet alleen een taak geven, maar de verantwoordelijkheid bij de medewerker laten. Ben je hiervan bewust als je dit lastig vindt en doe het wel. Medewerkers kunnen alleen laten zien wat ze in hun mars hebben als ze vertrouwen en vrijheid wordt gegeven. Dus niet controleren en micromanagen, maar sturen op output en er zijn als iemand hulp nodig heeft.
5 Investeer in je eigen groei
De meeste ondernemers zijn geen geboren leidinggevende. Het managen is ook niet waar hun energie zit. Zorg dus dat jezelf ook groeit en dat je leidersrol echt kunt pakken. Vaak blijven ondernemers, om het allemaal maar te laten draaien, hangen in de operationele managementrol en worden daar uiteindelijk doodongelukkig van. Leer wat wel en niet werkt en groei als leider waardoor je samen met je team toekomstproof bent.
Om op een laagdrempelige manier informatie te krijgen over hoe je een team start, kun je ook eenvoudig en snel ons gratis 8 stappenplan downloaden via deze link.